دوشنبه ۰۳ اردیبهشت ۰۳

تحليل و نقد انيميشن كوتاه Food 1993 اثر يان شوانكماير (بخش 2)

به برترين مرجع تخصصي فيلم و سريال ايراني خوش آمديد.

تحليل و نقد انيميشن كوتاه Food 1993 اثر يان شوانكماير (بخش 2)

۱۳۸ بازديد

 

2- ناهار

در بخش دوم ، گويي با مناسبات قدرت سر و كار داريم. ميزي در يك رستوران كه يك طرف آن فردي موجه با كراوات و كت شلوار نشسته و مقابلش فردي با سر و رويي نسبتا آلوده كه نشانگر اختلاف طبقاتي او با ديگري است. ماجرا اما زماني آغاز ميشود كه گارسون رستوران بي توجه به هر دوي آنها ، از يك طرف به يك طرف ديگر ميرود و سفارش غذا از اين دو نميگيرد. دو فردي كه سر ميز نشسته اند ، رفته رفته به خوردن هر آنچه پيرامونشان وجود دارد مشغول ميشوند. از گل هاي درون گلدان كه روي ميز قرار دارد شروع شده و تا لباس ها و كفش ها و حتي ميز رستوران پيش ميرود. آنچه كه بين اين دو اتفاق مي افتد ، محو شدن تفاوت هاي رفتاري و ظاهري آنهاست كه حاصل گرسنگي است. 

در بخش دوم ، گويي با مناسبات قدرت سر و كار داريم. ميزي در يك رستوران كه يك طرف آن فردي موجه با كراوات و كت شلوار نشسته و مقابلش فردي با سر و رويي نسبتا آلوده كه نشانگر اختلاف طبقاتي او با ديگري است. ماجرا اما زماني آغاز ميشود كه گارسون رستوران بي توجه به هر دوي آنها ، از يك طرف به يك طرف ديگر ميرود و سفارش غذا از اين دو نميگيرد. دو فردي كه سر ميز نشسته اند ، رفته رفته به خوردن هر آنچه پيرامونشان وجود دارد مشغول ميشوند. از گل هاي درون گلدان كه روي ميز قرار دارد شروع شده و تا لباس ها و كفش ها و حتي ميز رستوران پيش ميرود. آنچه كه بين اين دو اتفاق مي افتد ، محو شدن تفاوت هاي رفتاري و ظاهري آنهاست كه حاصل گرسنگي است. مردي كه بورژوا به نظر ميرسد ، حتي كفش هايش را با كارد و چنگال خورد ميكند و آهسته ميخورد اما نماينده پرولتاريا ، كفش هارا به طور كامل ميبلعد. اين تمايزهاي رفتاري زماني به صفر ميرسد كه هر دو لباس هايشان را خورده اند و مشخصا لخت مادرزاد اند. اما نگاه انتقادي/اجتماعي فيلمساز آنجا آشكار ميشود كه مرد بورژوا با همان كارد و چنگال آنتيكش ، حالا سراغ فرد فقير ميرود و خيال خوردن او را دارد. به طرز كنايه آميزي ، دو انسان كه حالا ديگر نه كراواتي برايشان مانده ، نه كت و نه شلواري ، به فكر خوردن يكديگر افتاده اند …

3- شام

در بخش نهايي ، نگرش اثر از  رابطه بين انسان و جامعه فاصله گرفته و به رابطه شخصي انسان با خود ميپردازد. در بخش پاياني ، هر فرد در خانه خودش ، پشت ميز خودش نشسته و انواع خوراكي هاي مجلل روي ميز چيده شده است. نكته جالب توجه اين بخش ، پردازش شخصيت هاي فرد با توجه به استايل و لباسي است كه برايشان انتخاب شده و ارتباطي كه شخصيت ها با غذايي كه ميخورند دارند. مردي كه با كت شلوار و با ابهت و قدرت خاصي پشت ميز نشسته ، دست خود را ميخورد. زني كه به زيبايي هاي فردي خود اهميت فراواني ميدهد ، مشغول خوردن سينه هاي خود است ، ورزشكاري كه لباس دو بر تن دارد ، پاي خود را درون بشقاب دارد و از همه جالب تر ، مرد چاق افسرده اي كه سيگار ميشكد و لخت به تصوير كشيده ميشود ، آلت خود را براي شام انتخاب كرده است.

“غذا” محصول 1993 ، قطعا از شگفت انگيز ترين آثاري است كه در عرصه انيميشن هاي مفهومي ساخته شده. آينه اي تمام قد در مقابل تمامي انسان ها ، از نيازها و كمبودها و خوي غير انسانيشان. قالب گروتسك افراطي اي كه شوانكماير براي چنين اثري برگزيده ، شايد تنها قالبي است كه بتوان به كار گرفت تا تمام كثافت موجود در لايه هاي زيرينِ زندگي هاي مجلل را به تصوير كشيد. زرق و برق هايي كه روي انبوه سياهي ها خودنمايي ميكنند و شوانكمايري كه با كنار زدن زرق و برق ها ، همان سياهي ها را يادآوري ميكند…

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.