یکشنبه ۳۰ آذر ۰۴

قانون هواي پاك؛ معلق در آلودگي هواي كلان شهرها

به برترين مرجع تخصصي فيلم و سريال ايراني خوش آمديد.

قانون هواي پاك؛ معلق در آلودگي هواي كلان شهرها

۳۱ بازديد

سه سال پس از تصويب قانون هواي پاك ، هنوز مشخص نيست كه قوه مجريه در عمل شكست خورده است يا قانونگذار مطلبي را نوشته كه متناسب با شرايط ما نباشد. به گزارش سرگرمي براي همه ، آلودگي هوا در ايران حداقل براي كلانشهرها به يك بحران دائمي تبديل شده است. بر اساس شاخص آلودگي …

قانون هواي پاك؛ معلق در آلودگي هواي كلان شهرها https://fun4all.ir/قانون-هواي-پاك؛-معلق-در-آلودگي-هواي-كلا/ سرگرمي براي همه Fri, 19 Mar 2021 23:21:10 0000 اجتماعي https://fun4all.ir/قانون-هواي-پاك؛-معلق-در-آلودگي-هواي-كلا/ سه سال پس از تصويب قانون هواي پاك ، هنوز مشخص نيست كه قوه مجريه در عمل شكست خورده است يا قانونگذار مطلبي را نوشته كه متناسب با شرايط ما نباشد. به گزارش سرگرمي براي همه ، آلودگي هوا در ايران حداقل براي كلانشهرها به يك بحران دائمي تبديل شده است. بر اساس شاخص آلودگي …

سه سال پس از تصويب قانون هواي پاك ، هنوز مشخص نيست كه قوه مجريه در عمل شكست خورده است يا قانونگذار مطلبي را نوشته كه متناسب با شرايط ما نباشد.

به گزارش سرگرمي براي همه ، آلودگي هوا در ايران حداقل براي كلانشهرها به يك بحران دائمي تبديل شده است. بر اساس شاخص آلودگي هوا ، نرخ تورم سال به سال رو به زوال است. در سال 1399 ، شهروندان تهراني به مدت 104 روز “حساسيت به گروه هاي ناسالم” و 15 روز در شرايط “ناسالم” در شرايط بدتري نسبت به سال 1398 و 1397 بودند.

طبق آمارهاي شركت كنترل كيفيت هوا ، تهران 34 روز آلوده تر از سال 1998 بوده است. در همين حال ، در سال 1397 ، تهران فقط 59 روز “حساس به گروه هاي ناسالم” زندگي كرد.

در سال 1999 ، آلودگي هوا چنان بحراني شد كه ژانويه امسال آلوده ترين ماه در 10 سال گذشته در تهران بود. به گفته مدير بخش اندازه گيري و نگهداري شركت كنترل كيفيت هواي تهران ، در ژانويه شهروندان تهراني 11 روز ناسالم و گروه هاي حساس 11 روز ناسالم داشته اند.

موضوع آلودگي هوا از سال گذشته كه با سوختن مازوت ، قطع برق و اظهارات ضد و نقيض مقامات همراه بود ، سياسي شده است. به نظر مي رسد كه امسال ، به دليل همه گيري كرونا ، هيچ بهانه اي مانند اتومبيل هاي تنها ، رفتن به مدرسه يا رفتارهاي مرتبط تر براي مردم وجود نداشته باشد.

وزير نفت بيژن نامدار زنگنه در جلسه 4 ژانويه هيئت مديره مديريت سوخت زمستاني كشور گفت: “ما نمي خواهيم از سوخت گازوئيل استفاده كنيم ، اما بايد در بعضي جاها اين كار را انجام دهيم.” روز بعد ، در افتتاحيه سيزدهمين اجلاس اوپك پلاس ، زنگنه امكان مصرف مازوت در نيروگاه هاي برق تهران ، اصفهان ، البرز و كام را رد كرد. اظهارات رئيس محيط زيست در مصاحبه راديويي با آن مغايرت داشت. عيسي كلانتري گفت. وي افزود: نيروگاه هاي شرق تهران مي توانند از مازوت استفاده كنند اما نيروگاه هاي غرب تهران مجبور به استفاده از گاز هستند زيرا باد با آلودگي وارد شهر مي شود. كلانتر بعداً گفت كه بهتر است دو ساعت در روز سوخت را خاموش كنيم اما از مازوت استفاده نكنيم.

ماجراي سوختن مازوت در تهران تا آنجا پيش رفت كه در دي ماه سال جاري رئيس فراكسيون محيط زيست مجلس از چندين نيروگاه در مجاورت تهران بازديد كرد و گفت: “من نمي توانم 100٪ بگويم كه آن نيروگاه ها از مازوت استفاده نكرده اند. سميه رفيع ادامه داد. “سوخت ديزل يكي از نيروگاه هاي غير استاندارد بود ، 120 برابر بيشتر از حد مجاز آلودگي ايجاد كرد.” هجوم اين آلاينده هاي سمي يكي از عوامل آلودگي هواي تهران است. در ابتدا رافي نامي از اين گياه نگذاشت. اندكي بعد ، اما ، وي در جلسه كميته اصل 90 مجلس اعلام كرد كه سوخت ديزل در نيروگاه شهيد منتظر Em Aem ، كه داراي 6500 ppm گوگرد است ، كه 128 برابر حد مجاز است ، مصرف مي شود.

به گفته كارشناسان ، گوگرد يك ماده سمي و مضر است. ماده اي كه هنگام سوزاندن دود نيروگاه ها را زرد مي كند. نيروگاه منتظر قائم نيز در كيلومتر 7 جاده كرج – ملارد واقع شده است. واقعيت ها نشان مي دهد كه اين همان نيروگاهي است كه نماينده تهران از آن بازديد كرده است.

پس از چندين بار بازديد ميداني ، رئيس فراكسيون محيط زيست مجلس در صفحه رسمي توئيتر خود نوشت و در پاسخ به سخنان وزير نفت كه سوزاندن مازوت در تهران ، البرز و كم را انكار كرد “من او را به نمايندگان دعوت مي كنم تا دخالت و نظارت ميداني را ارائه دهند. “بياييد با هم با واقعيت ها روبرو شويم.”

روزهاي سرد و آلوده سال 1397 در ساير پايتخت هاي تهران ، نمايندگان مجلس دهم را مجبور كرد تا در سخنان خود قانون هواي پاك را رعايت كنند. اين قانون كه دو سال پيش تصويب شد ، در 34 ماده و 13 آيين نامه راه حل كاهش آلودگي هوا را بيان مي كند.

معاينه فني ، تعيين سن وسايل نقليه فرسوده و قديمي بودن وسايل نقليه الكتريكي سود هيبريدي ، استفاده از سوخت استاندارد توسط مراكز توليد صنعتي ، بدهي شركت هاي جديد براي اختصاص 10٪ از زمين اين شركت به منطقه سبز جنگلي ، ضايعات انباشت ، سوزاندن زباله مناطق تعيين شده توسط شهرداري از نكات مهم قانون هواي پاك است. قانوني كه از نظر كارشناسان و مقامات نظارتي ، در بسياري از موارد اجرا نشده است.

نمايندگان مجلس يازدهم نيز اين قانون را راهي براي بهبود آلودگي هوا دانستند و آن را بهانه اي براي مطالبات خود قرار دادند. احتمالاً عاملي است كه باعث شده آنها اينقدر ضعيف عمل كنند. در فوريه سال جاري ، وي گزارشي از اجراي قانون هواي پاك ارائه داد. طبق ديوان محاسبات، از 112 ماده قانون هواي پاك كه قرار بود توسط 23 آژانس اجرا شود ، 38 مورد به طور كامل اجرا نشد ، 64 مورد به طور ناقص اجرا شد و فقط 10 مورد اجرا شد.

آيا تنها عوامل اجرايي در اجراي قانون هواي پاك مقصر هستند؟

پيش از انتشار گزارش ديوان محاسبات كشور ، نمايندگان ناحيه 11 مجلس شوراي اسلامي با حضور كليه نهادهاي مسئول در كميته اصل 90 مجلس تشكيل جلسه دادند تا ميزان شكست هر دستگاه را تعيين كنند. قانون “هواي پاك” را اجرا كنيد. س questionsالات نمايندگان و پاسخ رهبران نشان داد كه اجراي مفاد قانون هواي پاك بسيار دشوار است. به عبارت ديگر ، قانون هواي پاك ، با وجود همه مزايايي كه دارد ، در برخي موارد غير قابل قبول است.

به عنوان مثال ، مديركل صنعت حمل و نقل وزارت صنعت ، معدن و تجارت در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چرا دولت كيفيت موتورسيكلت ها را بهبود نمي بخشد ، به برق توجهي نمي كند. موتورسيكلت؟ او گفت. “مشكل موتورسيكلت هاي برقي فروش آنهاست. ما در توليد اين نوع موتورسيكلت مشكلي نداريم. در حال حاضر 30000 موتورسيكلت برقي توليد شده ايم كه مشتري ندارند ، زيرا قيمت موتورسيكلت هاي برقي سه برابر موتورهاي بنزيني است. دولت هاي سراسر جهان به موتورهاي برقي يارانه مي دهند. اين در شرايطي است كه در شرايط فعلي كشور ما قادر به انجام آن نيست. بنابراين مردم قدرت خريد موتور سيكلت برقي را ندارند.

از اين توصيفات مي توان نتيجه گرفت كه قانون هواي پاك ، معروف به قانون روح ، مصوب 16 ژوئيه 2017 مجلس شوراي اسلامي ، شرايط كشور را برآورده نمي كند. همزمان مي توان سهم هر دستگاه را در قانون هواي پاك تعيين كرد. اين قانون 14 دستگاه اجرايي مختلف جمهوري از جمله وزارت امور داخلي ، وزارت نفت ، وزارت نيرو ، پليس ، شهرداري ، راديو و تلويزيون و … را موظف كرده است. طبق نظارت “سازمان محيط زيست” كه براساس اعلاميه خود وزارتخانه در اجراي قانون هواي پاك است ، وزارت جهاد كشاورزي 87٪ ، وزارت راه و شهرسازي 72٪ ، محيط زيست سازمان 85٪ ، وزارت صنعت ، معادن 36٪ وزارت نيرو قانون “هواي پاك” را 35٪ ، وزارت امور داخلي – 30٪ و سازمان بودجه برنامه – 0٪ را انجام داده است.

انتهاي پيام:

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.