جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

برنامه ۳۳ گانه فناورانه براي ايجاد امنيت غذايي در كشور/توليد ۷ ماده افزودني صنايع غذايي

۵ بازديد

در دسترس بودن غذا ، دسترسي به غذا و پايداري در دريافت غذا سه ركن اساسي براي تأمين امنيت غذايي در اين كشور است ، علاوه بر اين 33 برنامه براي ايجاد امنيت غذايي در اين كشور وجود دارد و صنايع شيميايي در دستور كار دانش بنيان است. شركت ها به گزارش ايران تودي ، …

برنامه ۳۳ گانه فناورانه براي ايجاد امنيت غذايي در كشور/توليد ۷ ماده افزودني صنايع غذايي https://iranian-today.ir/برنامه-۳۳-گانه-فناورانه-براي-ايجاد-امن/ ايران تودي Wed, 14 Apr 2021 23:24:12 0000 اقتصادي https://iranian-today.ir/برنامه-۳۳-گانه-فناورانه-براي-ايجاد-امن/ در دسترس بودن غذا ، دسترسي به غذا و پايداري در دريافت غذا سه ركن اساسي براي تأمين امنيت غذايي در اين كشور است ، علاوه بر اين 33 برنامه براي ايجاد امنيت غذايي در اين كشور وجود دارد و صنايع شيميايي در دستور كار دانش بنيان است. شركت ها به گزارش ايران تودي ، …

در دسترس بودن غذا ، دسترسي به غذا و پايداري در دريافت غذا سه ركن اساسي براي تأمين امنيت غذايي در اين كشور است ، علاوه بر اين 33 برنامه براي ايجاد امنيت غذايي در اين كشور وجود دارد و صنايع شيميايي در دستور كار دانش بنيان است. شركت ها

به گزارش ايران تودي ، مطابق تعريف سازمان ملل از ايمني غذايي ، همه مردم در هر زمان غذاي كافي براي داشتن بدن سالم دارند. براساس اين تعريف ، در دسترس بودن غذا ، دسترسي به غذا و پايداري در مصرف غذا سه ركن اصلي امنيت غذايي است.

بنابراين ، ستاد توسعه بيوتكنولوژي برنامه ملي پيشنهادي جهش هاي اقتصادي كشور را از طريق بيوتكنولوژي با سه رويكرد “جهش توليد” ، “سلامت انسان و امنيت غذايي و اقتصاد مبتني بر دانش” و “پيشگيري از جريان ارز” آغاز كرد. از 33 برنامه.

اين برنامه ها با استفاده از قدرت بخش خصوصي اجرا مي شود و طبق گفته دبير ستاد توسعه بيوتكنولوژي مصطفي گين ، يكي از مهمترين اهداف اين برنامه افزايش 10 درصدي سهم اقتصاد زيستي از درآمد ناخالص ملي است. .

اولين برنامه توليد داروها ، واسطه ها و مواد اوليه داروهاي ارزبر براي اطمينان از امنيت دارويي كشور و كاهش وابستگي به واردات تهيه شد. 20 پروژه در زمينه مواد اوليه دارويي ، واسطه هاي دارويي و 10 پروژه براي توليد مشخص شد. در نتيجه ، پروژه هايي كه 1 تريليون دلار به كشور اضافه خواهد كرد.

به دليل شيوع كرونا ، توليد واكسن كرونا نيز در اين برنامه گنجانده شد. بر اساس اين برنامه ، 8 پروژه توليد واكسن كرونا با همكاري بخش خصوصي با ارزيابي بالا و قابل توجه شناسايي شد و انتظار مي رود اين پروژه ها امسال تكميل شود همچنين ايجاد و راه اندازي مجتمع توليد واكسن همچنين در اين برنامه گنجانده شده است كه طي سه سال تكميل خواهد شد. توليد 9 واكسن انساني با اولويت در حال انجام است.

توليد محصولات آرايشي و بهداشتي يكي ديگر از برنامه هاي ستاد است كه قرار است در قالب 20 پروژه به ارزش 600 ميليون دلار اجرا شود. توليد محصولات طبيعي ، سنتي و مكمل با اجراي 28 پروژه كه 130 ميليون دلار ارزش افزوده به كشور باز مي گرداند ، ادامه دارد. اين ستاد در تلاش است تا زنجيره ارزش مواد در صنعت دارو را تكميل كند.

يكي ديگر از برنامه هاي مهم مركز توسعه بيوتكنولوژي ، امنيت غذايي است. براي شناسايي اين مقوله مهم در كشور با شناسايي 16 برنامه كليدي. تحقيق و توسعه طيور ، توليد غذاهاي دريايي زيستي ، پرورش و پرورش نژادهاي برتر حيوانات بومي ، توليد مواد افزودني خوراكي دام و طيور ، توليد كودهاي زيستي و بازدارنده هاي زيستي ، توليد نهال هاي كشت بافت و احياي مجدد باغ ها از جمله پروژه هاي امنيت غذايي.

اين برنامه در صورت تأمين بودجه مي تواند بيش از 23 ميليارد دلار به درآمد ناخالص ملي اضافه كند.

در ميان غذاهاي مورد نياز كشور ، مواد افزودني غذايي يكي از موادي است كه براي اطمينان از ايمني مواد غذايي مورد توجه قرار مي گيرد ، از جمله مواد افزودني غذايي حاوي مواد شيميايي و مواد طبيعي با هدف بهبود كيفيت ، رنگ و طعم. ماندگاري مواد غذايي در صنايع غذايي و دارويي هنگام توليد ، فرآوري ، بسته بندي و نگهداري استفاده مي شود.

اين محصولات شامل مواد نگهدارنده ، آنتي اكسيدان ، گيرنده هاي فلزي ، امولسيون كننده ها ، غليظ كننده ، سفيد كننده ها ، تامپون ها ، مواد قليايي و اسيدها ، رنگ ها ، شيرين كننده هاي غير مغذي ، مواد افزودني و روغنهاي اساسي است.

بازار اين محصولات در كشور وارداتي است و كشور بيش از 360 ميليون دلار در سال با مواد افزودني مختلف وارد مي كند اما با تشكيل شركت هاي دانش بنيان ، هم اكنون 30 شركت در توليد اين شركت ها مشغول هستند. با پشتيباني مالي و معنوي ، اين شركت ها قادر به تأمين بخش قابل توجهي از تقاضاي صنايع غذايي محلي براي اين محصولات خواهند بود.

در همين راستا ، 7 ماده مهم و استراتژيك در زمينه مواد افزودني غذايي با حمايت ستاد توسعه بيوتكنولوژي توليد مي شود.

زانتان گام

صمغ زانتان نوعي آدامس است كه كاربردهاي زيادي در صنايع غذايي و دارويي دارد. اين آدامس حاوي قندهايي به عنوان مخلوطي از گلوكز ، مانوز و ديگلوكورونيك اسيد است و به عنوان قند خارج سلول شناخته مي شود.

كه به عنوان ماده غذايي ضخيم و تثبيت كننده استفاده مي شود ، طعم ، قوام ، ماندگاري و بافت غذا را افزايش مي دهد و به غذاها در مقاومت در برابر دما و سطح مختلف كمك مي كند و از ثبات بهتري برخوردار است.

پيش بيني مي شود اين محصول طي 5 سال با حمايت ستاد توسعه بيوتكنولوژي با ارزش افزوده 2 ميليون دلار توليد شود.

آدامس گوار

صمغ گوار كه به آن صمغ گوار نيز گفته مي شود ، نوعي عصاره لوبيا است كه از نوعي لوبيا به نام “لوبياي گوار” گرفته مي شود و به عنوان افزودني غذايي در صنايع غذايي مورد استفاده قرار مي گيرد.

اين آدامس به عنوان غليظ كننده در بسياري از غذاهاي فرآوري شده استفاده مي شود. زيرا در آب حل شده و جذب مي شود.

ژلي تشكيل مي دهد كه چسبندگي و غلظت غذا را افزايش مي دهد اين محصول با پشتيباني ارائه شده توليد شده و ارزش يك ميليون دلار براي كشور دارد.

اين امر منجر به مشاركت پنج ساله خواهد شد.

صمغ كارمين

اين آدامس محصولي است كه از جلبك قرمز تهيه شده است. انواع مختلفي از آدامس ها در غذا استفاده مي شود. كاپا كاراگينان در خمير و كره براي ايجاد حالت ژل طبيعي تر استفاده مي شود.

عصاره ژلاتين ساخته شده از نوعي جلبك دريايي به نام جلبك دريايي ايرلندي صدها سال به عنوان افزودني غذايي استفاده مي شده است.

ارزش توليد اين محصول براي كشور يك ميليون دلار است و قرار است 5 سال ديگر راه اندازي شود.

الكتروليت هاي دارويي و غذايي

الكترودهاي دارويي و غذايي يكي ديگر از محصولات توليد شده توسط يكي از شركت هاي دانش بنيان است.

ماندگاري طولاني ، طعم شيرين ، مقرون به صرفه و دسترسي آسان و گسترده از ويژگي هايي است كه استفاده از اين ماده در زمينه هاي مختلف را توجيه مي كند.

علاوه بر اين ، الكترودها به راحتي با بسياري از مواد تركيب مي شوند ، بنابراين به طور كلي به عنوان يك افزودني خوراكي و كپسول استفاده مي شود.

هدف اصلي استفاده از اين ماده افزودن طعم شيرين به محصول نهايي يا تثبيت عناصر مخلوط موجود در محصول مانند روغن و آب است.

علاوه بر اين ، خوراك دام حاوي اين ماده است. ارزش افزوده اين محصول 10 ميليون دلار است.

آنتي اكسيدان هاي غذايي

غذاهاي آنتي اكسيدان به عنوان غذاهاي ضد التهاب شناخته مي شوند. كاهش سطح آنتي اكسيدان در بدن منجر به پيري زودرس ، تشكيل سلول هاي آسيب ديده يا جهش يافته ، بافت هاي آسيب ديده ، فعال شدن ژن هاي معيوب در DNA و افزايش فشار بر سيستم ايمني بدن مي شود.

آنتي اكسيدان ها موادي هستند كه مي توانند روند اكسيداسيون را مهار كنند.

يكي از فوايد استفاده از اين ماده حياتي كاهش خطر سرطان ، افزايش سم زدايي در بدن ، افزايش عمر ، جلوگيري از بيماري هاي قلبي و سكته مغزي و كاهش مشكلات شناختي مانند زوال عقل است.

اين محصول غذايي 17 ميليون دلار ارزش دارد و در قالب 5 پروژه در كشور توليد مي شود.

استفاده از روش هاي مصنوعي براي تهيه وانيل از طريق دهان

با توجه به استفاده گسترده از وانيل خوراكي در كشور ، توليد اين محصول يكي از اولويت هاي مركز توسعه بيوتكنولوژي است. در اين پروژه توليد اين محصول مصنوعي فرض مي شود.

هدف از استفاده از اين روش در توليد وانيل بدست آوردن اين ماده به طور طبيعي از منابع گياهي و انتقال بيولوژيكي ميكروبي است.

اين پروژه 10 ميليون دلار ارزش دارد و پيش بيني مي شود طي 5 سال به پايان برسد

توليد مواد افزودني غذايي

توليد اين ماده كه 10 ميليون دلار به كشور اضافه مي كند ، در قالب 50 پروژه شناسايي شده است.

در اين پروژه ها توليد مواد افزودني غذايي مختلف در كشور با استفاده از دانش و تجربه كشور ضروري است.

انتهاي پيام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.